BANGLADESH DALAM INGATAN   Leave a comment

Ini kesah lama masa sy ke Bangladesh dedulu, terjumpa semula buku catatan perjalanan. kali pertama jejakkan kaki disana…. seronok juga mengenangkan kembali semasa di sana… sekarang mugkin dah banyak berubah terakhir saya ke Bangladesh pada tahun 1998.. tetapi catatan ini saya buat pada masa sya kesana pd tahun 1996.. saya berada lebih kurang 3 bulan di sana….

28 Julai 1996… Ahad
Seawal jam 10.00 am saya telah berada di Subang Airport ( KLIA belum Ujud masa tu  ). ah rupanya dah terlewat org lain dah check in.. so kena ler cepat-cepat sket…
Flight berlepas jam 1100 am.. sib baik sempat…  sampai di Dakka jam 1245 tghari waktu tempatan. opis KL kata nanti ada org akan menunggu saya dan kamarul di Airport Dakka.. kami pun menuruni tangga kearah Imigresen untuk pemeriksaan pasport, ada sedikit kekeliruan dan salah faham pegawai imigresen. kami diarahkan kebahagian Transit mereka mengatakan Tiada penerbangan dari Malaysia waktu itu. kami tidak dibenarkan keluar dari Airport. Kamarul meminta Izin utuk mengambil beg di lorong bagasi. semasa di Subang saya tidak check in beg hanya hand carry.. so beg saya ada bersama saya. setelah lebih kurang 40 minit baru mereka sedar memang ada penerbangan dari KL direct flight ke Dakka. MH4708 MAs.. ahh lega bila dipanggil untuk keluar dari airport. pada awalnya mereka suruh saya terus ke domestik airport lebih kurang 1/2 batu jarak dari International airport.. saya dan Kamarul ke bahagian Imigresen semula untuk check out dan chop passport. Pegawai Inigresen tersenyum dari jauh melihat kami semula.. mereka kata sorry sebab penerbangan MH4708 tiada tertulis di billboard airport. kami pun mengisi borang kastam mereka beramai-ramai berkumpul dengan kami berbual, salah seorang pegawai imigresen meminta dari saya Coin (syiling) untuk colection. pada mulanya saya nak bagi wang kertas RM1 tapi mereka kata menjadi kesalahan sekiranya mereka ambil wang kertas. Kamarul beri duit 50 sen  mereka melihat dan membelek-belek wang tersebut. Masa kami keluar tiada lagi org yg di kawasan Imigresen cuma kami berdua sahaja. 5-6 oarang pegawai Imigresen berbual dengan kami bertanya kan tentang Malaysia.. salah seorang mereka bernama Kadeer (seperti dalam catatan saya) dia kata “Thank You Malaysia” semasa saya mahu meninggalkan kawasan Imigresen , saya tanya ‘why?’ kadeer berkata ramai org Bangla bekerja di Malaysia dan mereka bangga malaysia sebuah negara Islam yang maju.

Selepas Imigresen, kami melalui kawasan Kastam mereka bertanya sekiranya saya ada membawa barangan elektronik. saya katakan tiada, jadi kami diarahkan melalui kawasan Green laluan yg tak perlu pemeriksaan. apabila melepasi kastam kami melalui kawasan pengawal keselamatan.. ahhh nasib baik wakil agen masih menunggu diluar sambil mengangkat sekeping kertas terulis nama saya dan kamarul rasa lega sket. Orang Ramai tidak dibenarkan masuk kebangunan airport, hanya boleh menunggu diluar bagunan. Pintu masuk dipagar dan dikawal oleh pengawal keselamatan tidak seperti airport di Malaysia. kami keluar dari bangunan airport menuju ke kawasan parking kenderaan sambil menuggu Van yang membawa kami ke pejabat Travelling Agent. Menurut agen kami Flight kami ke Chittangong telah terlepas oleh kerana kelewatan kami keluar dari airport. next Flight jam 600 petang.  perghh lama lagik tu. Menurut agen memang biasa terjadi penerbang tidak disenaraikan di billboard, jadi agen membawa saya dan kamarul kepejabat mereka di tengah Bandar Dakka. dalam perjalanan saya dapat melihat persekitaran Dakka dan aktiviti2 harian mereka.

Sebelum terlupa, semasa di subang saya bertemu dengan kamarul di bilik boarding. Kami meniki k/terbang DC10-30 sebuah k/terbangagak lama tetapi besar. penumpang hanya 13 orang sahaja. walaupun tiket kami ekonomi tetapi ketua paramugara baik hati, meletakan kami di biznes class. menurut  mereka sebenarnya k/terbang yg kami naiki itu k/terbang disewa oleh sebuah syarikat di Malaysia untuk membawa pekerja BANGLA ke Malaysia. steward/dess merasa pelik melihat 2 org malaysia ke bangla sedangkan org bangla ramai2 datang ke Malaysia.  layanan mereka OK sambil berbual saya menerangkan missi kami ke bangladesh.

…….Misi kami ke Bangla adalah untuk membuat survey pencarian Petrolium n gas untuk Petrol Bangla (kalau kat malaysia ni sprt PETRONAS lah ), sebelum ini belum pernah ada carigali dibuat di Bangldesh. Seisemic Survey adalah satu cara pencarian dibawah perut laut (seabed) kebiasaan kedalaman dibawah seabed lebih kurang 20km masih boleh dikesan, semada ada gas atau minyak.

Semula kecerita semasa berada di atas k/terbang bersama paramugara/gari dan beberapa orang bangla yang lain bersama-samas saya menaiki k/terbang cuma tujuan saya dengan mereka berlaianan. Mereka begitu gembira untuk pulang kekampung halaman sedangkan saya kesana untuk bekerja, sama seperti mereka datang ke Malaysia suatu ketika dahulu. Mat-mat Bangla tersenyum riang dalam perjalanan ke Dakka dengan membawa bermacam-macam barang yg dibeli di Malaysia. Mereka suka membeli barangan electronic kerana disana barang electronic adalah barangan mewah dan mahal harganya. seperti walkman, radio TV dll. saya berbual-bual dengan mereka dan bertanykan beberapa soalan. Salah seorang bernama NURALAM bekerja sebagai buruh binaan utk KLCC dan sudah berada di Malaysia selama 3 tahun ia boleh berbahasa Malayisa agak Fasih. Dia balik kerana permit kerja telah tamat, dia berpakaian begitu kemas dan segak seperti seorang pegawai. dia menunjukan gambar2x yang diambil semasa di Malaytsia siap bertali leher. dia juga ada menghantar gambar tersebut kekampungnya.  Tidak seperti saya berjeans lusuh dan baju-T sahaja menaiki K/terbang. NurAlam berkata dia akan kembali ke Malaysia dalam masa satu bulan lagi setelah permit kerja beliau akan di sambung. Belaiu seronok datang di Malaysia kerana banyak peluang pekerjaan dan bayanran agak lumayan. Beliau dapat menghatar wang balik kekampung sebanyak 5-6 ratus sebulan. Belanja sebanyak itu boleh menampung satu keluarga besar disana seperti Datuk, nenek, bapak saudara serta sepupu, juga dapat merasa kemewahan dengan menggunakan wang yang dihantar. Saya juga berbual denagn beberapa orang Bangla yg lain ada yang bekerja Kilang di Kelang dan juga ada yang bekerja Kilang di Penang. Rata-rata mereka berpuas hati bekerja di Malaysia dan bergaji yang lumayan berbanding di Negara Mereka.

Setelah terbang lebih kurang 3 jam k/terbang mengurangkan altitud, saya nampak beberapa kawasan yang ditenggelami air, baru saya tahu bahawa bulan JUNE dan JULY adalah musim hujan disana.. lebih senang disebut musim banjir disana. Banyak rumah2 telah ditenggelami oleh air. Risau juga dihati bila terfikir sekiranya saya tersekat dikawsan banjir nnt. K/terbang sedia mendarat saya menegakkan tempat duduk dan memakai tali keselamatan dan sempat menjeling keluar tingkap melihat beberapa orang sedang memotong rumput secara manual menggunakan sabit. saya terfikir.. disini tidak payah memerlukan mesin kerana memang tenaga buruh banyak dan murah.

Semasa keluar dari pesawat saya rasa seperti sesuatu bau yang kurang menyenangkan ahhhh.. bau bangla adeyyyy apa nak buat saya berada dikampung mereka.. tahan jer lerbau tu.. dalam perjalanan ke Pusat bandar dimana agen membawa saya ke pejabatnya, saya dapat melihat aktiviti mereka disana, agak jauh ketinggalan secara teknologi mereka bebrbanding  di negara kita.  Di sana banyak kerja-kerja secara menual. saya dapat lihat pedati-pedati (sperti kereta lembu disini) ditarik dengan menggunakan tenaga manusia. pada awalnya saya menyangka ianya ditarik oleh lembu, apabila  dekat saya nampak orang menarik pedati tersebut dengan menggunakan tulang 4 kerat. Tersentuh hati melihat kesukaran untuk mencari rezeki di sini. Terus saya terfikir. Alangkah malangnya sekiranya saya dilahirkan disini dan betapa INDAHnya bumi Malaysia ini dengan kemakmuran dan kemajuan yang berterusan. Keadaan bandaraya Dakka (bandaraya ke? sy kurang pasti) penuh sesak dengan manusia dan kenderaan. Terutama Teksi tayar 3 seperti Bajaj di India.. bersilang seli. Disana memang kebiasan pemandu sentiada bunyikan HONK.. agak bising.. bunyi honk disana sini pekara biasa walaupun kadang2x tidak perlu hon dibunyikan. Saya kira pemanduan di Malaysia teruk, tp disana 3X lebih teruk lagi. Agak kecut perut juga menaiki Van yg dipandu Mat Banggla itu. Saya lihat Trafik yang mejaga Lalu Lintas memegang sebatang Rotan. sekiranya ada pemandu yg degil tidak mematuhi arahan mereka, maka kenalah pukul dgn rotan tersebut. Rata-rata orang Banggla hanya memakai kain sarung tak kira pemandu Bajaj atau penarik Beca. Walaupun memakai sarung mereka berkemeja lengan Panjang. sekiranya yang memakai seluar dan kemeja disana adalah orang yang berada atau kakitangan kerajaan atau swasta. Tabiat buruk mereka adalah mereka buang air kecil merata tak kira tempat. itulah agaknya bila memula saya sampai disini terbau yang kurang menyenangkan.

Kami singgah disebuah restoran “western food” saya order chicken burger dan dan sebotol coke. Harga coke TAKA 20. (Taka adalah matawang Bangla) lebih kurang RM1.20 masa tu tukaran rinngit Malaysia masih USD1 = RM 2.50. DIllon agen yang membawa kami boleh berbahasa Inggeris sedikit2x menjadi jurubahasa bagi saya dan Kamarul. Selera saya tidak berapa dapat menerima burger yg baru dibeli saya hanya makan separuh selebihnya saya beripada Dillon. Selesai makan kami meneruskan perjalan dalam masa 5 minit dah sampai ke Pejabat mereka. Saya bertanya kpd dillon adakah ini pusat Bandar.. Dillon menjawab “ya”.  “Dah sampai saya di DAKKA rupanya” dalam hati saya. Memang pada awal lagi saya tak menjangka Dakka seperti KL… tp terlalau jauh dari jangkaan saya……. patut lah ramai Bangla nk keje dinegara kita. Dillon bersuara mahukan pendapat saya regarding Dakka.. saya katakan “Not bad” utk menjaga hati Dillon. Saya dan Kamarul menaiki tangga kepejabat mereka, briefcase saya sentiasa saya pegang, kerana ada USD6000 lebihkurang RM 15k duit syarikat.. takut juga kalau2x ada yg niat tak baik dengan saya, mana nak ganti duit sebanyak itu, kamarul pula kalau tk silap saya ada bawak USD10K =RM25K. saya terperanjat juga apabila saya memasuki ruang pejabat mereka seme org berdiri dan sorang2x memberi saya “good afternoon sir” dan berjabat tgn dengan saya. ahh terasa plaks besarnya saya masa tu… padahal jurutera cabuk jer. saya membalas ucapan mereka kembali. saya terus dibawa kebilik General MANAGER dan general menegar membawa saya kebilik M. Director mereka. saya berehat dan sambil berbual bersama MD nya. Menurut cerita MD agensi tersebut, boleh saya andaikan mereka menganggap Malaysia maju setanding dengan Jepun Dan Korea. Mereka memang memuji-muji PM Malaysia ( Che Deh kita lah sapa lagi masa tu) Saya berbual-bual dengan MD dan bertanyakan beberapa soalan berkenan ekonomi disana. Dia berkata perkapita pendapatan seorang rakyat Banggla USD20 setahun terperanjat saya. ini bermakna RM50/tahun —->sebulan RM1.70. ahhh sebuah negara miskin dimana rakyat ramai yang tidak bekerja. Satu keistimewaan DAKKA setiap jarak 1km terdapat sebuah masjid, memang masjid banyak di bandaraya ini. Rata-rata  rakyat Bangla beragama Islam. Saya ingin megutus Poskad Ke Malaysia untuk menyatakan saya dah sampai disana. Dillon membawa saya ke pejabat Pos.. sekali lagi masalah bahasa.. seperti ayam dan itik. dillon menerangkan kepada saya.. Pos disitu hanya untuk LOCAL use sahaja. terbantut dihati saya untuk mengantar poskad Ke Malaysia. Kalau nak Hantar keluar negara kena ke MAIN POST OFFICE. agak jauh dari pejabat mereka. saya Katakan OK pd dillon jam telah menunjukan 530 petang. saya minta mereka menghantar saya ke Domestic airport untuk perjalanan seterusnya ke Chitaggong (Bandar Pelabuhan Bangla). Sampai di airport kelaur sahaja dari Van belari pemgemis datang kepada saya, satu peristiwa yang membuat saya terkejut, mereka menarik-narik baju saya dengan meminta-minta..” Taka sir … Taka sir ”  Saya terpaksa mengelak dan dillon menghalau mereka dari kami. Menurut Dillon kiranya ada pengemis datang meminta-minta jangan diberi wang kerana sekiranya diberi wang bertambahlah ramailah yang akan datang menuntut wang dari kita dan membolehkan kita menjadi kelamkabut, dan masa yang sama mereka akan mengambil barangan yg kita bawa dnegan selamba sehinggkan kita tidak boleh berbuat apa-apa kerana telah dikerumuni.

Saya memberi note RM1.00 = TAKA 17 kepada budak yg mengangkat beg-beg saya, Tersenyum budak tersebut. Nilai itu agak besar bagi mereka. Rata-rata gaji pekerja biasa masa itu kurang dari RM20/bulan. Dillon buatkan check in utk saya, dan kami terus boarding. Seterusnya saya dan Kamarul menaiki bas menuju ke pesawat. sebelum menaiki pesawat, kami dikehendaki mengesahkan bagasi sebelum dibenar menaiki pesawat, sekiranya tidak disahkan bagasi tersebut tidak boleh menaiki pesawat. Pesawat yg kami naiki itu sebuah pesawat jenis buatan British menggunakan Propeller. Bilamana injin mahu dihidupkan bergegar satu k/terbang dan mengeluarkan asap hitam, menambahkan lagi kecut perut dibuatnya. Dalam penerbangan cuaca kurang baik, tempat duduk begitu rapat sekali membuatkan kurang selesa malahan dengan bau yg kurenggggg membuatkan tekak merasa loya, dpat juga saya tahan untuk touchdown di Chittagong airport, saya Sampai di Chittagong airport lebih kurang jam 6.45 pm waktu tempatan. Cuaca agak Gelap. Setelah Checkout agen di chittagong sedia menunggu kami dan terus membawa saya ke AGRABAD HOTEL yang bertaraf 5 bintang di sana. Saya Check In hotel di bilik 308, Kamarul di bilik 306, menurut agen, hotel ni yg terbaik di Chittangong 5 star hotel.. alamakkk jauh lebih baik hotel2x bertaraf 3 bintang di Malaysia. Saya dijemput kebilik Wakil Syarikat kami MR Mani. Mani menngucapkan WELCOME TO Bangla dan saya berjumpa dengan kawan-kawan yang lain, AZAM, ARIFF dan RONALD WRIGHT (ausie)  mereka dah sampai 4 hari sebelum saya. Mereka memberitahu saya Kapal Survey masih belum sampai dan kemungkinan Delay agak lama maka boleh lah Holiday di Banggladesh sambil menunggu kapal survey tiba. Malam itu kami makan di AGRABAD Hotel. Saya makan nasi goreng ala Bangla dan seekor ikan Bawal. dalam berbual bual RONALD (RON) memberi cadangan keesokan hari kami berjalan2x sambil melawat sekitar bandar Chittangong, kami bersetuju. Mani mengaturkan dengan agen untuk membawa kami sekitar bandar Chittagong keesukan harinya.

Selesai makan saya naik ke bilik kerana keletihan sambil menonton rancangan ZEE TV lagu-lagu  Hindi diputarkan dan beberapa channel lain. Mata masih belum mahu tidur memandangkan waktu disini  dan di malaysia berbeza.  Walaupun hari2x Hujan.. di sini adalah musim panas,, siang lebih panjang dari malam. sehingga jam 1.00am +- jam 1100pm di Malaysia baru saya boleh melelapkan mata. Sebelum tidur saya sempat menalifon ke Malaysia utuk memberitahu saya telah selamat sampai di Chittangong.  aahhh esuk saya akan melancong di sekitar Chittagung… seronok? nanti saya sambung semula catatan saya seterusnya…

Monday 29th July,1996

Telah bangun seawal jam 500 pagi.. mungkin mata saya masih mengikut jadual waktu Malaysia, walaupun baru jam 500 pagi disana sudah cerah seprti jam 700pg di Malaysia, musim panas waktu siang lebih panjang dari waktu malam. Saya turun di Lobi hotel Agrabad tiada orang hanya ada 2 pengawal disitu. Saya memberi salam kepada pengawal2x yang begitu hormat kepada tetamu.. siap tabik springg kat saya. mereka terkejut kerana tidak menyangka saya org Islam. mereka menyangka saya dari Utara India @Nepal. saya beritahu saya dari Malaysia lagi ler mereka terkejut sebab dia belum pernah jumpa org Malaysia hanya dengar cerita yg Malaysia sebuah negara yang Moden dan “sehebat Jepun” atau Korea.. saya senyum mendengarnya. Saya bersiar2x disekitar kawasan Hotel. walaupun jam sudah menunjukan jam 600 pg kawan2x lain belum turun untuk bersarapan. saya berborak2x dengan kakitgn hotel. jam 730 pg kawan2x saya turun ke Cafe untuk sarapan pagi seperti ala bangla.. capati.. prata makan dengan sayur dan secawan kopi. Hari ini kami bercadang untuk pergi kesatu kawasan tasik yg terletak dikawasan tinggi. Tasik ini digunakan untuk takungan air bagi bandar Chitagong. Kami manaiki Isuzu Trooper jam 830am. Driver kami boleh berbahasa Inggeris sedikit2x, jadi boleh lah saya bertanya dan berbual dgn beliau. Nama Tasik yg ingin kami kunjungi ini bernama ‘Pharatti LEG”. Ketinggian lebih kurang seperti Mimaland di Gombak KL. sebelum terus kesana kami berlegar2x melihat kawasan Chittagong.. Melihat sambutan Maulidur Rasul yang jatuh pada hari tersebut, Ramai orang berarak, menaiki lori, bas dan lain2x kenderaan, jalan begitu “macet’ sekali. jadi kami ambil kesimpulan untuk tidak terus memasuki bandar Chittangung dan terus kedestinasi Tasik Paratti.

Dalam perjalanan tersebut saya dapat melihat wajah Chittangung dikawasan luar bandar begitu daif sekali. Rumah-rumah dibuat dari buluh dan beratapkan Jerami lebih kurang 5X10 kaki dibina rapat2x sepanjang jalan. kemungkinan kepadatan penduduk mereka terpaksa berkongsi tanah secara beramai2x. untuk sampai ke tasik tersebut kami menempuhi sebanyak 3 TOL. Sampai di Kawasan tasik, saya pemandangan Bandar Chittangong sayup2x kelihatan. Lembah pertanian/ladang sayuran agak luas disekeliling kawsan tasik.Cuaca sedikit dingin. Ramai kanak2x berjual buahan2x seperti jambu air, Kedongdong, kacang rebus dll. tp tiada selera untuk membeli kerana keadaan kebersihan amat membimbangkan. Lebih kUrang 1/2jam kami berada disana kami terun dan menuju kekawasan perkuburan perang Dunia Ke-2 kawsan ini bersih dan berjaga dengan baik. Saya melihat beberapa nama tercatat dan asal mereka yg terkorban semasa perang dunia ke-2 itu. kebanyakanya askar2x Australia. Saya tidak mencatat berapakah bilangan kubur tersebut hanya anggran saya melebihi 20 buah. Selepas menunggu RON (saya panggil dia Abg Ron – Ausie) kami bertolak ke ZIAHUR RAHMAN momorial dimana President Ziahur Rahman terbunuh semasa pemberontakan askar menentang Beliau Pada thun 1982.  Rumah kediaman Ziahur Rahman berbentuk ala Rumah British. Kemudian kami Ke Islamic International Collage. Melihat bangunan bersejarah yang dibina semasa zaman jajahan pertugal abad Ke-16. Kelihatan bangunan yang tidak terurus dengan baik. Ramai Pelajar2x kelihatan lalu lalang sambil memerhati kepada kami dengan kehairanan. mungkin dalam kepala mereka tertanya2x orang manalah yg datang melawat tempat mereka. Selepas itu RON mengajak kami kesebuah gereja peninggalan British, kami hanya melihat dari luar kerana bayak kerja2x baik pulih sedang dijalankan.

Kami makan tengahari disebuah hotel/restoran. saya oder nasi goreng sama seperti arif, azam, kamarul dan Ronald. kami tidak berani makan dikedai2x makan dikuatiri kebersihan tidak mengikut piawai.. teringat pesanan doktor semasa saya mengambil Injection Imunisasi di KL sebelum ke Bangla… ” Jaga makanan dan minuman, jgn sesekali makan digerai2x Hapetetis A berjangkit memlaui makanan.  zappppp satu Injection kelengan saya .. adeyyyy . saya mengambil 3 jenis Injection.. 2 di lengan kanan dan satu lengan kiri. perghhhh sakittt tk bleh drive dibuatnya.

Selepas lunch kami balik ke Agrabad hotel, dalam perjalanan kami melalui stesen keretapi.. seperti Filem India/hindi penumpang duduk diatas atap adalah perkara biasa. Seperti tempat lain di Bangla Kebersihan tidak dijaga bau ’semacam’ memang ada kerana penduduk disini kencing merata2x asalkan ada tembuk bangunan atau sedikit penghalang menjadi tempat buang air mereka. saya melihat Pengemis begitu ramai, dari kanak2x ke orang tua meminta-minta apabila melihat bangsa asing melalui kawasan mereka. Saya sampai ke Hotel Agrabad dengan keletihan dan terus masuk bilik dan tidur. Saya terlupa untuk meyelak (kunci) pintu sekadar merapatkan sahaja. seoarang pekerja hotel,wanita telah masuk membuatkan saya terkejut, dia masuk tanpa mengetuk pintu. saya bingkas bangun , dia bercakap dalam Bahasa Inggeris dan saya cuba memahaminya. Dia bagitahu yg dia telah mengemas bilik saya pagi tadi dan dah nak balik.. erti kata lain dia nak minta duit .. dan saya bagi dia 10 TAKA = 60 sen duit Malaysia. dia keluar dan saya terus menguci pintu ilik dan sambung tidur. Telefon berdering, saya sempat melihat jam.. 530ptg, rupanya azam telefon mengajak saya bermain snooker. Saya bersiap dan terus kebilik snooker, Azam sedia menunggu. saya berbual2x dengan penjaga bilik snooker beliau mengatakan adiknya ada bekerja di Pelabuhan Kelang. Beliau menunjukan surat dari adiknya kepada saya. Gaji mereka di Bangla rata2x memang murah RM50-75 sebulan. Dengan bantuan adiknya mengirim RM400 sebulan disana mereka boleh HIDUP senang. Kami bermain sehingga jam 8 malam. Azam mengajak saya kesebuah retoran di luar hotel untuk Dinner. Pertama kali saya keluar Hotel dengan berjalan kaki. memang memeranjatkan saya.. bagger Terlalu ramai, bekejar kearah saya dan kawan2x yang lain. Sambil mereka memegang perut (tektik) mengambarkan mereka lapar nak makan.. tkda duit. mereka berani menarik baju dan seluar kami. sambil meminta2x “One taka sirr” “one taka Sir”.. U same same my papa.. U same same  my papa.. tu yg gelihati tu… ada yang memelok kaki saya… saya terpaksa mengelakkan diri terasa takut juga kerana mereka ramai mengeliling saya dan yg lain. apabila ada yg menyentuh saya saya menjerit memerahi mereka,,, baru mereka lepaskan, Ron terpaksa menyepak seorang bagger kerana memegang dengan kuat kakinya. kami terus berjalan, Sampai didepan restoran baru lah peminta sedekah itu berundur dari kami. Mereka takut kerana kebanyakan kedai2x besar atau hotel menggunkan Guard sekiranya pengemis memasuki kawasan sudah tentu kena belasah. Malam ini kami makan Nasi Beriani dan Roti Nan. Satu yang lain dari tempat kita, sireh yg sudah dilipat di sediakan sebagai pencuci mulut selepas makan. Saya mengabil selipat sireh dan makan seperti Bangla. Satu masalah saya disini mereka (bangla) sesuka hati sahaja berkahak tanpa memikirkan org yang makan di senki2x membasuh tangan.. adeyyyyy loya tekak. Setelah selesai makan kami keluar dari restoran.. ahhh saya berfikir.. episod yg sama kan berlaku semasa perjalanan balik ke hotel… jangkaan saya memang benar.. untuk sampai kehotel kami terpaksa melaui pengemis2x yang meminta2x.. kami diingatkan sekiranya pengemis meminta2x jgn di bagi duit kerana sekiranya di bagi bertambah ramai yg datang dan menyerang kita dan mengambil kesempatan untuk merampas barang2x yg ada pada kita. Jadi saya berjalan dengan laju tanpa menghiraukan mereka. Terus ke hotel dan naik kebilik, terus berehat sambil memikirkan perkara yg terjadi sebentar tadi dan saya merasa benar2x “culture shock”. Belum pernah saya mengalami keadaan sedemikian. Fikiran melayang ke Malaysia… saya tak sedar bila saya lena….

Tuesday 30th July 1996…

Pagi ini saya bangun seawal 600 pagi. Bersarapan bersama azam di Agrabad Hotel lebih kurangjam 700 pagi. Kami berbincang untuk ketempat yg akan dituju sekitar Chittagong. Jam 10.00 pagi saya, azam, arif dan kamarul ke “New Market”  menaiki Bajaj (teksi tayar 3) dengan tambang TK20.00 Ron tidak turut srta kali ini… seperti biasa apabila sampai diperkarangan shopping kompleks kami disambut oleh pengemis jalanan yg entah datang dari mana.. tetiba boleh berkerumun ramainya….

Di sini bayak Barangan kulit dijual. harganya agak berpatutan malahan kalau dibandingkan dengan dinegara kita disini agak lebih murah. Tetapi Qualiti (buatan) barangan agak jauh ketinggalan. Finishing kurang baik kasar dan jahitan kurang memuaskan. Banyaklah barangan kulit dijual disini termasuk batu-batu akik dan lain2x. Awas disini banyak batu-batu tiruan dijual.

Setelah penat kami singgah di sebuah restoran di dalam Kompleks tersebut untuk menghilangkan dahaga. seperti biasa kami memesan minuman coke (tanpa ais) sambil duduk kami berbual dengan salah seorang pekerja restoran tersebut Bernama ALI beliau  tahu berbahasa melayu, kerana pernah bekerja di Malaysia dan Singapura.

Selepas minum kami ke Singapore Market di sini tempat rakyat berbelanja… penuh sesak dengan manusia. Terasa Janggal apabila melalui lorong2x kerana diperhatikan oleh Bangla Bangla yang rata-rata tidak mengenali Rakyat Malaysia. Saya dan Arif membeli sepasang seorang Coverall harga TK40.00 agak mahal kemungkinan dia tahu foreigner yg beli. setelah penat melawati Spore market kami menaiki teksi ke sebuah restoran untuk menikmati makan tengahari. Pengalaman diekori dan dikerumuni pengemis masih terasa seperti semalam. Selera untuk makan agak “tiada ” kerana dimana2x sahaja bau agak berlaianan dengan negara kita malahan terasa loya apabila ada yg batuk dengan kahak di sinki pembasuh tangan… adeyyy Saya hanya makan roti nan begitu juga dengankwan2x yang lain dan tak lupa membawa balik sireh yang disediakan sebagai pembasuh mulut. Setelah selesai kami balik ke hotel dengan berjalan kaki sahaja kerana kali ini perasaan takut dengan pengemis sudah berkurangan, sampai ke hotel lebih kurang jan 200 ptg. Saya masuk ke bilik dan lepak sambil menunggu waktu makan malam sambil menonton ZEE TV dengan lagu2x yang menarik.
Makan malam jam 7:30 malam bersama koodinator Manie…  dan kami berbincang untuk ke satu tempat peraginan pantai yang dikatakan paling hebat di Bangladesh iaitu COX’s BAZAAR pd ke esukan harinya…. pantainya sepanjang 14 km, Manie bersetuju menyediakan sebuah VAn Toyota Vennatte dgn seorang pemandu dan seorang Pengawal (body guard).. Saya tidur awal kerana esuk akan melancong lagi…..

Rabu 31hb Julai 1996, Ronald, Azam,
Kamarul dan Arif telah menunggu saya di lobi hotel. Seawal 7:00 am tayar Van Toyota
sewaan kami mula bergolek ke Cox’s Bazaar. Perjalannan mengambil masa lebih
kurang 5 jam walaupun jarak antara Chittagong dan cox’s Bazar . lebih kurang 150km
sahaja. memandangkan jalanraya disana tak mcm jalanraya kita di sini. Dalam
perjalanan saya dapat melihat kampung2x di sepanjang perjalanan, byk sawah2x padi
yang diusahakan dan juga kebun-kebun sayur. memang menjadi kebiasaan org Bangla bertani.
Dikampong2x terdapat kolam tempat mandi bagi Bangla kerana paip air sememangnya tiada. kolam lah sumber air untuk minum.memasak.membasuh dll. seperti kolam ikan agak luas.
kedapatan juga sekolah-sekolah untuk pendidikan rakyat .Bas-bas disini yang membawa penumpang penuh sesak menjadi kebiasaan ada yg naik di atas bumbung mcm dalam filem Tamil. diatas
bumbung juga terdapat tilam, tikar dan barangan lain. Kebanyakkan kawasan yang
dilalui adalah kawsan rendah yang berair. kelihatan anak2x menangkap ikan dan
bermain2x dipaya. sebahagian mereka mengerjakan sawah padi. terdapat juga
anak2x yg berpakaian sekolah bermain dgn lumpur kerana waktu masih pagi
kemungkinan waktu sekolah belum bermula. Kalau dibandingkan dgn negeri kita
agak jauh berbeza, masih terdapat rumah2x dibuat dari lumpur/tanah liat yang
beratapkan jerami (rumput) . Walaupun ada rumah yg besar lagi hebat kemungkinan
rumah2x besar ini kepunyaan org2x kaya dan tuan2x tanah sawah yg  luas. Ditepi-tepi jalan yg ada hutan/belukar
terdapat byk pokok ganja hidup meliar, agak senang di sini untuk hisap ganja. apa yg sy lihat ramai
kaun lelaki bangla yg berkumpul beramai2x menghisap ganja dalam pemerhatian
saya. saya mengandaikan begitu sebab terlalu mudah untuk mendapatkan daun ganja
di sini. Walupun dari segi undang2x
adalah menjadi  kesalahan untuk menghisap/menyimpan ganja. Ramai lelaki disini menghisap ganja sama mcm
menghisap rokok di negara kita telah menjadi kebisaan. Kami sampai di cox’s bazaar lebih kurang jam 1200 tghari. Kami terus mencari Hotel untuk menginap. Atas
persetujuan ramai kami menginap di Sayeman Hotel.

Setelah
check in saya dan rakan2x pergi ke Burma’s
market. (cox’s Bazaar ni Bandar yg sempadan dgn myamar) byk org Burma
dari keturunan Rohingya yang berniaga. Barangan dari Thailand dan Burma byk
dijual disini. Agak sukar untuk berkomunikasi  Kalau dilihat bangunan kedai2x disini terlalu
jauh bezanya jika dibandingkan dengan kedai2x di tempat kita. Sukar untuk mencari kedai
yg sempurna disini. Dalam masa 45 minit kami merayau2x melihat keadaan sekeliling
seperti biasa kemana sahaja kami pergi org2x disini akan mengerumuni kami.
meberi isyarat ‘makan” dan meminta2x. sy dan rakan2x dah lali dengan keadaan so
tk lah seperti baru2x sampai dulu.. Kami bergerak ke tepian pantai, keadaan
kurang terurus malahan pula laut begitu bergelora. Hanya melihat keadaan
sekeliling… bahaya untuk mandi manda.. Di Bangladesh musim laut bergelora dan
tengkujuh adalah dalam bulan Julai hingga September begitu lah kata driver yg
membawa kami kesini. Kami melawat kedai2x krafttangan, tiada yg menarik,
setelah penat berjalan saya balik ke bilik Hotel. Hotel seyman ini kira hotel
yang sederhana TK270/- = RM 15.90
semalam. Makanan pun agak murah dibandingkan Chittagong
. seperti biasa waktu makan memng teringat pesan doctor yg memberi suntikan
Imunisasi sewaktu Di KL..”jaga makanan, jgn makan di gerai2x” masih tergiang2x
di benak ini.. setelah makan saya terus
masuk kebilik untuk berehat.

Sebelum tidur teringat kembali
pemandangan yg di lalui semasa dalam perjalanan ke sini. Yang paling sukar saya
lupakan apabila terlihat org memecah
batu granit mengunakan kudrat empat kerat dgn tukul tanpa mesin. Pada mulanya sy tk sangka
bagitu apabila melihat sendiri baru saya faham disini kebanyakannya masih
menggunakan tenaga manusia. Sekali lg saya terfikir alangkan beruntungnya saya
lahir di Malaysia.
Menurut driver kami batu granit disini amat mahal dan sukar diperolehi. Mereka
yg berkerja memecah batu hingga menjadi saiz kecil yg akan digunakan untuk
komkrit dan juga untuk membina jalan. Seprti di merata2x tempat di Bangladesh
kebersihan memang menjadi masalah bagi kami. kebanyakan tempat kotor atau sgt
kotor tp bagi mereka itu biasa. Dalam perjalanan juga saya dapati banyak buah-buahan
dijual ditepi-tepi jalan seperti jambu, mangga dan tebu., mungkin musim buah
tersebut. Sebelum terlelap.. ingatan saya melayang ke Malaysia membandingan kehidupan disini dan di negaraku jauh sangat bezanya patut lah
Bangla sgt2x bermiant mai kenegara ku..…

Khamis 01hb 8.1996

bila tekejut dari tidur seawal jam 700 am waktu tempatan.. perghh
rupanya saya masih di Bangladesh.
Semalam tidur nyenyak mungkin keletihan di hentak2x kereta semasa perjalanan.
Keadaan jalan yg berlubang2x menyiksakan untuk sampai ke sini.. teringat
pesanan dari agent kami di chittangong, kami tidak dibenarkan membuat perjalan
waktu gelap, merbahaya banyak perompak dijalanan.. so seawal pagi lagik saya dah
bersiap untuk pulang ke Chitagong, Jam 900 am saya dan rakan2x bersarapan di
hotel. Setelah sarapan kami pun ’chow”. Dalam perjalanan balik kami singgah
disatu tempat bernama RAMMU atas permintaan Ronald untuk melihat satu Kuil
Budha lama ratusan tahun umurnya seperti dalam buku “traveling yg di pegang
Ron.’ Setelah melihat dalam 15 minit kami beredar dan dalam perjalanan pulang
byk kawasan rendah telah ditenggelami air, kemungkinan hujan lebat malam tadi,
membuatkan hati saya agak risau sekiranya kami terpaksa meredah banjir atau
terpaksa bermalam didalam Van. Yes!!!   nasib
kami agak baik cuma berjumpa limpahan air di jalanan sahaja sewaktu dalam perjalanan… kira2x jam 3;30 pm kami sampai semula ke Chittaggong. Sampai di Chittagong kami menerima arahan dari
Coodinator supaya berpindah Hotel yg agak murah memandangkan fund yg kami bawa
di KL telah hampir kehabisan. Sementara fund sampai kami terpaksa berjimat.
Kami berpindah keHotel Saint Martin yang berharga
USD50/- semalam berbanding Agrabad Hotel USD150/- semalam. Maklumat yg diterima kemungkinan kapal survey yg kami
tunggu akan sampai pada 4 Ogos nnt. Sekarang musim rebut kuat di Teluk Bangla. Nelayan-nelayan juga tidak
berani turun kelaut. Hari Khamis mereka di Bangla ½ day waktu bekerja, esuk
Jumaat hari cuti. Hampir semua kedai2x akan tutp pada hari Jumaat. Saya sempat
mengiriman/memberi poskad kepada agen dan TK50/- untuk setem pos. Harap sampai
poskad ke KL dalam hati saya berkata….. saya terus ke bilik dan berehat sambil
menonton TV.. tk sedar bila mataku lelap…

Posted January 19, 2011 by Keluarga82 in catatan perjalanan

Leave a Reply

