Si cantik beracun

  • Foto
  • Foto
  • Foto

Tumbuhan berdaun menarik sudah lama dijadikan hiasan

SEBAHAGIAN besar keladi hiasan ini berdaun dengan corak dan warnanya yang menarik. Malah memang cantik dijadikan tanaman hiasan, namun awas ada di antaranya mengeluarkan getah yang beracun jika batang, tangkai, daun atau ubinya dipotong.

Keladi hiasan ini tergolong dalam famili tumbuhan Araceae dan di antaranya yang beracun termasuklah spesies dari genus Alocasia, Caladium dan Dieffenbachia. Ada pokok jenis asli ini tumbuh meliar di kebun getah atau kelapa sawit atau belukar di kampung. Namun, pokok ini telah lama ditanam masyarakat kampung sebagai tanaman bagi menghiasi halaman di kediaman mereka kerana mempunyai spesies yang berdaun cantik dan menarik sekali.

Untuk minggu ini, saya ini memperkenalkan dulu spesies keladi hiasan dari genus Caladium.

Di antara spesies yang sering di tanam oleh peminat seni taman ialah:

Caladium humboldtii:

Ia digelar keladi liliput kerana saiz pokoknya yang kecil dan tidak tinggi iaitu hanya tumbuh sehingga 20 sentimeter saja, manakala daunnya juga agak kecil saiznya. Spesies ini dikatakan berasal dari Negara Brazil dan Venezuela di Amerika Selatan.
Caladium lindenii:

Spesies ini dahulunya dikenali sebagai Xanthosoma lindenii. Ia dikatakan berasal dari Negara Colombia di Amerika Selatan.

Caladium bicolor:

Lebih dikenali ‘Fancy Leaf Caladium’ atau Caladium berdaun beranika corak menarik. Ia juga dikenali sebagai Caladium hortulanum kerana mempunyai banyak spesies kacukan baru yang dihasilkan melalui penanaman dan kacukan. Spesies asalnya dikatakan berasal dari Negara Caribean dan negara Amerika Selatan yang beriklim tropika. Sebagai contoh, spesies Caladium ‘Pink Symphony’ yang berdaun dengan corak yang unik iaitu seperti lukisan batik yang menarik manakala Caladium ‘Red flare’ pula berwarna merah pada keseluruhan daunnya. Beberapa spesies pokok keladi ini sesuai untuk dipamerkan dalam satu pasu secara kumpulan. Ikuti cara melakukannya dalam keluaran dua minggu akan datang.

Pembiakan: Ia senang dibiakkan menggunakan ubinya.

Langkah Penanaman:

Langkah 1: Dapatkan ubinya yang bertunas atau tanpa tunas anaknya.

Langkah 2: Tanam dalam medium tanaman kekalnya seperti tersebut di bawah.

Ubinya ini perlu ditanam sedalam kira kira 2 sentimeter dari permukaan medium tanamannya bagi memastikan sistem akarnya terbentuk dengan baik untuk pertumbuhan yang lebih subur.

Langkah 3: Siram medium tanamannya dan letakkan bekas tanaman di tempat teduh untuk mempercepatkan pertumbuhan akar anak pokok.

Pokok ini sesuai ditanam dalam campuran medium tanah yang kaya dengan humus. Medium tanaman untuk pokok berpasu dalam nisbah 3:2:1 (tanah peroi:bahan organik:pasir sungai) adalah sesuai untuk penanaman.

Penjagaan:

Dedahkan kepada cahaya yang banyak tetapi terlindung untuk mendapatkan corak dedaunnya yang cantik dan menarik.

Siram medium tanamannya dua kali sehari pada hari panas untuk mengekalkan kelembapan sentiasa. Namun elakkan air bertakung dalam medium tanamannya kerana ini boleh menyebabkan bahagian bawah perdu pokok menjadi reput. Jika ini terjadi keluarkan pokok dari medium tanamannya yang lembap itu. Basuh serta keringkan ubinya dan tanam semula dalam medium tanaman yang baru yang lebih gembur.

Baja organik seperti najis ayam adalah terbaik. Namun begitu anda boleh juga gunakan baja kimia untuk pokok berdaun yang tinggi kandungan nitrogen. Elak gunakan baja biji yang boleh melecurkan perdu atau dedaunnya.

INFO: Keladi hiasan

Pokok ini mengeluarkan getah yang gatal dan beracun jika bahagian pokoknya seperti batang daun dan ubinya dipotong. Oleh itu lakukan langkah berikut:

  • Pamerkan pokoknya di kawasan yang jauh dari tempat lalu lalang orang ramai bagi mengelakkan perkara yang tidak di ingini berlaku.
  • Gunakan sarung tangan ketika memotong batang daun atau ubinya.
  • Jika terkena getahnya segera basuh dengan air.
  • Jika keracunan seperti termakan dan sebagainya segeralah berjumpa doktor untuk rawatan selanjutnya.
  • Pokok keladi ini sangat menarik ditanam dalam pasu cantik sebagai pokok spesimen untuk pameran dedaunnya yang cantik lagi menarik. Ia juga sesuai ditanam di atas tanah untuk hiasan landskap ala tropika dan sebagainya.

Posted June 28, 2011 by iqmarl in Berita, DEKOR

%d bloggers like this: